living in love and harmony..

Husbilssemester sommaren 2014

Måndag 21/7, sol, varmt och tidvis ösregn

Efter en vår och försommar fullspäckad med bröllopsförberedelser, bröllop och beredskap är det med blandade känslor vi åker iväg, tomten är ju så fin nu. Vi packar sängen från gillestugan i husbilen, åker mot Katrineholm, Steffie, Olivia och Ludde vinkar adjö. Sol och torka men möts av ösregn mellan Kungsängen och Enköping. Kör GPS mot klädbutiken Nightmare i Enköping där Maria ska köpa kläder.  GPS visar in oss i ett villaområde så vi förlorar en halvtimme. Väl framme köper Maria kläder till sig och Tuva . Tuva  busar med ett par andra tjejer i affären men tappar sedan bort oss och blir väldigt ledsen, vi hör gråten och ordningen återställs. Vi passar även på att sedvanligt fylla på semestergodiset samt att handla lite på ICA maxi. Vi styr sedan vidare mot Katrineholm. Framme omkring 20:00. Sandra och Alex har köpt mackor på Subway. Vi äter, fikar och monterar sedan upp sängen. De har väldigt varmt i sin lägenhet pga. det varma vädret samt att de inte kan öppna fönstren eftersom katterna då rymmer. Natten spenderar vi i husbilen utanför deras port.

Tisdag, sol, varmt

Efter frukost hos Sandra och Alex åker vi och tankar för att därefter åka till ”ladan”, en stor loppisaffär. Tuva  köper en stor låda med knappar och annat, denna sysselsätter henne senare under ett par dagar när vi är på resande fot. Efter ladan köper vi lite fika och åker till parken. Maria gör korv med bröd och kaffe. Vi fikar i parken och Tuva leker på lekplatsen. Efter fikat lämnar vi Sandra och Alex och åker vidare. VI ska mot Varberg. Ett snabbstopp görs vis Dollarstore i Mantorp för att köpa lite bra att ha saker. Därefter stannar vi för natten på Gränna havskamping. 280: – för plats utan el. Vi grillar till middag och Tuva  leker på lekplats och cyklar runt med sin rosa cykel med stödhjul till 10:30 på kvällen. Trots instruktioner att hålla sig inom synhåll från husbilen så ger hon sig ut på längre lovar, jag får jaga rätt på henne med en av våra andra cyklar.

cyklagranna

Onsdag, sol, varmt

Efter frukost åker vi vidare mot Varberg. Stannar i Borås för lunch på McD. Vi stannar även vid ett par butiker innan Varberg för att köpa tigersåg och titta på en puff som vi skulle kunna ha i klädkammaren. Puffen är dock inte helt rätt och lämnas kvar. Väl framme i Varberg börjar gps:en visa världen upp och ned vilket resulterar i att vi kör fel, och stämningen blir mycket dålig i husbilen. När stämningen är som sämst stannar vi vid Willys för att handla middag, stämningen blir då om möjligt ändå sämre. Vi åker nu vidare mot Alex släktnings stuga, den ska vara en del av Apelvikens camping, viss osäkerhet råder, kommer vi kunna komma till stugan och ställa husbilen eller är stugan i campingen? Det visar sig att stugan inte är i campingen utan i ett litet stugområde ca 500 m från stranden. Vi klämmer in husbilen på parkeringen utanför stugan. Maria frågar stugborna om de vill flytta sina bilar så vi kan ställa husbilen där vi vill ha dem, stugborna visar sig vara väldigt ovilliga att flytta sina bilar till förmån för vår husbil. Stämningen blir något spänd. Vi grillar kyckling och värmer färdig potatisgratäng till middag, Maria kör sås på turkisk yoghurt och sweet chilisås, mycket gott. Efter middagen går vi och badar i havet, Tuva  är orolig för magneter. Hon  passar också på att samla snäckor för första gången i sitt liv. På kvällen spelar vi kort och Maria vinner som vanligt stort över oss andra. (red. Anm.)

Torsdag, sol varmt

Efter frukost i stugan åker Maria, Sandra och Alex till Ullared. Jag och Tuva  stannar hemma för att bada. Vi går till stranden och badar å bygger sandslott. Efter ett par timmar går vi hem och äter spagetti och Findus köttfärssås till lunch. Därefter går vi tillbaka till stranden och badar. Tillbaka i stugan leker vi med vattenballonger. Maria och tjejerna kommer hem med prylar, de har dock ångest att de inte köpte fler handukar. Efter grillmiddag identisk med gårdagens middag går vi och badar. Sandra fångar en magnet och visar för Tuva . Därefter vill Sandra bada ensam med Alex, Tuva  blir ledsen och det blir stökigt, stämningen förvirras och vi ska  plötsligt åka därifrån. Husbilen görs klar för avfärd men i sista stund blir stämnigen bra. Vi spelar kort och sover en natt till.

varberg

Fredag, sol och varmt, någon regnskur

Efter frukost med bland annat jordgubbar och grädde packar vi ihop och åker mot Vejbystrand. Vi stannar vid netto i Halmstad för att handla lite mat. Maria steker korv till lunch. Framme i Vejbystrand stannar vi vid sommarsols camping, plats 5. Tuva  blir jätteglad när farmor och farfar kommer gående till husbilen och de får sina livs största kramar. Farmor och farfar bjuds sedan på fika utanför husbilen. Farmor får marmeladgodisar som hon tycker så mycket om. Efter fikat beger sig jag, Tuva , farfar och farmor till stranden. Farfar cyklar, jag och farmor är ängsliga, farfar är dock lycklig och uppenbarligen fortfarande cykelkunnig. Det är 20 år sedan han senast cyklade. Nere vid stranden stannar farmor och farfar vid en kiosk medan jag och Tuva  gräver gropar i sanden. Jag får springa fram  och tillbaka med vattenhinkar som ska fylla Tuva s gropar. Det faller ett lätt regn och himlen ser lite ostabil ut. Vi ser regnväder ute i bukten. Farmor blir orolig och åker hemåt så inte elstolen ska bli blöt och därmed eventuellt stillastående. Vi andra följer strax efter. Farmor och farfar bjuder sedan på middagsbuffé i hotellets restaurant. Det är grillat med äppelpaj till efterätt. Efterätten intas utomhus då vädret blivit bättre. På kvällen badar jag och Tuva  i den fina innomhuspolerna. De har en stor som är 28 grader, denna har vattenjet, sedan en mindre rehabiliteringpool som är något varmare och en bubbelpool som är supervarm. Tuva  har roligt i polerna och simmar med endast armpuffar. Efter badandet fikar vi vid husbilen.

bubbel

Lördag, sol och varmt

Efter frukost med farmor och farfar inne på hotellet ger oss  jag, Maria och Tuva  ut på cykeltur till Vejbystrand. Vi cyklar efter vattnet. Handlar mat på ICA, äter kulglass vid hamnen och Tuva  leker vid en lekplats, sedan utforskar vi lite på vägen hem. Vi stannar vid ett par hästar men de är inte intresserade av oss. På hotellet ser jag en bekant filur när jag ska checka in, han verkar känna igen mig. Det visar sig vara Ingvar, det är de första från Nacka HI som nu börjar anlända för sommarens bocciaträningsläger, de blir totalt 9 st. Vi fikar på hotellet med farmor och farfar samt de från nacka HI som har anlänt. Därefter drar vi oss upp till husbilen.  Efter middagen badar familjen i inomhuspoolerna igen. Därefter intas mat i matsalen, nu har nästan alla från nacka kommit, inklusive Gösen. Efter middagen drar vi oss tillbaka till husbilen. Efter ett tag kommer farmor rullande, de andra spelar boccia. Farmor och Tuva  åker sedan ut på upptäcksfärd, farmor i elrullstol och Tuva  på cykel med stödhjul. Liten senare kommer farfar och Ingvar upp till husbilen, Ingvar är nyfiken då han själv funderar på att köpa en. Ingvar och Maria pratar länge och vi blir inbjudna till Ingvars gård i Söderköping någon gång. Där har han hästar, hund, kycklingar mm. På kvällen/natten går jag och Tuva  ut på upptäcksfärd, jag bär henne på ryggen. Vi hittar mörka hus, kaniner och annat spännande. Tuvas  blinkskor blinkar i mörkret.

lekbat

Söndag, sol varmt

Efter frukost på hotellet säger vi adjö till alla och åter vidare. Först åker vi upp till Varberg där vi ska skjutsa Sandra och Alex till tågstationen. I Väntan på tåget så äter vi hamburgelunch i Varbergs hamn och sedan leker Tuva  vid en stor lekplats bredvid fästningen. Därefter skjutsar vi Sandra och Alex till stationen. Det visar sig att de ska byta tåg i Göteborg och vi ska ju också åka förbi Göteborg, därför får de skjuts hela vägen upp till Göteborg. Efter att vi har släppt av dem åter vi vidare till johannesviks camping vid Kungshamn nära Smögen som Stefan har spanat fram. Väl framme får vi en ställplats längst ut på campingen. Maria är hungrig och tycker vare sig om campingen eller Bohuslän, här kan vi inte stanna. Efter lite övertalande så kan vi stanna över natten iaf. Vi äter spagetti och Findus köttfärsås för att sedan gå på lite upptäcksfärd på klippbergen, utsikten är fin.

bohus

Måndag, sol varmt

Efter frukost åker vi vidare. Efter samrådan med Stefan och Nettan så har campingplatser bokats i Varberg på träslöfsläges familjekamping så det blir att åka tillbaka samma väg, denna gång stannar vi vid tre husvagnsbutiker på vägen. Lunch äts på McD. Vi träffar Stefan och Nettan vid parkeringen utanför Coop forum i Varberg, de har köpt såpbubblor till alla barnen så de bubblar i den starka vinden på parkeringen. De visar upp sin hyrda husbil, en import från Tyskland som är något mindre än vår och ca 15 år äldre, den har lite skavanker men inget farligt. Vi handlar middag och åker mot campingen. Vi får två fina platser bredvid varandra. Till middag äter vi tacos eftersom nettan hade med sig massa köttfärs. Efter middagen cyklar Robin på sin cykel, då vill Tuva  också cykla utan stödhjul. Tio minuter senare (efter att Maria har ersatt mig som instruktör) och en större vurpa vardera så cyklar både Tuva  och Robin obehindrat även om de har lite svårt med starterna. Rocky cyklar efter med sin lilla cykel med stödhjul. På kvällen pratar vi och Stefan dricker öl?!? Han har köpt lite olika svenska sorter på bolaget, superkul. Nu måste jag också köpa riktig öl och inte bara 2,8:or. Under kvällen ser vi ett flygplan med flygreklam, det var ett tag sedan man såg det. Det roliga är att de gör reklam för just flygreklam.

Tisdag, sol varmt

Efter frukost åker Maria ut på shoppingtur med husbilen medan vi övriga går/cyklar till stranden. Det är en promenad på ca 1km. Väl framme går vi och badar, Nettan stannar vid filten för att vakta Rocky som har somnat. Vi badar och barnen snurras till deras lycka. Tillbaka på stranden gräver jag hål till Tuva  och Robin. Det är väldigt hård sand så det går inte så bra med plastspadarna. Pappan bredvid har plåtspadar och får till ett mycket större hål. Vi måste köpa plåtspadar. Stefan ligger kvar i det långgrunda vattnet som en strandad val. Efter några timmar vid stranden beger vi oss tillbaka till campingen, där träffar vi Maria som kommer ungefär samtidigt. Barnen leker med grannbarnen som kom under dagen. Vi grillar kyckling som äts med färdigköpt potatisgratäng värmd på spisen med marias nya ugnsmanick, Maria gör sweetchilisås och Nettan fetaoströra.

Onsdag, sol varmt

Vi packar ihop, fyller/tömmer husbilarna och ger oss av mot Ullared efter att ha bunkrat lite mat och finöl på bolaget. Väl framme i Ullared checkar vi in på campingen. Denna visar sig bestå av små grusplatser sida vid sida. Maria vänder omedelbart efter ett snabbt konstaterande att här kan man inte bo. Lyckligtvis får vi pengarna tillbaka. VI parkerar husbilarna på husbilsparkeringen och går in för att handla, först gör Maria korv med bröd i husbilen.  VI går igenom butiken ganska snabbt, köper många handukar och lite annat. Jag letar efter en täckväst men hittar ingen, vi undviker leksaksavdelningen så inte Tuva  ska få frispel. Väl ute äter vi kulglass, knäck och blåbär. Godare än i Vejbystrand. Tuva  äter en sandwich som hon oftast gör. Efter en stunds väntande på Stefan och Nettan åker vi vidare mot Smålandsstenar där det ska finnas en camping med pool. Vi följer som vanligt Marias GPS. Stefan och Nettan ringer och frågar som vi verkligen åker rätt väg, det svarar vi att vi gör. Sedan blir vägar till småvägar och småvägar till grusvägar, den där GPS: en är lite konstig men man kommer oftast dit man vill även om det tar lite längre tid. Till Smålands stenar kom vi, 20:15. Vi fick två bra platser nära lekplatsen på Hörsjöns camping. Det var en liten camping med ca 40 platser och stugor. Grillning skulle ske vid en separat plats nere vid en put/take fiskesjö/pöl. Barnen cyklade runt medan vi vuxna fixade middagen. Denna bestod som vanligt av grillad kyckling men nu med potatissallad. Barnen blev kompisar med ett par bröder från dalarna som hade varit i High chaparall.

horsjon
Vid Hörsjöns Camping, grillplatsen

Torsdag, molnigt

Efter frukost (12:30) åker Stefan och Nettan tillbaka till Ullared medan vi tar alla barnen. Vi åker dock också iväg mot ett par butiker. Stefan och Nettan tappar en taklucka på väg mot Ullared, vi åker dit och hjälper utan framgång till med letandet. Därefter åker vi till butikerna, Maria går på en loppis och på Skeppshults outlet, där köper vi en gryta till mormor. Väl tillbaka på campingen gör Maria korv med bröd, Rocky äter tre. Sedan tar vi det lugnt på campingen medan barnen leker. Jag cyklar iväg till Nissan för att se om det är en bra aktivitet för barnen, det visar sig vara obadbart och lite för lång cykelväg, jag hittar dock Smålands stenar på vägen. Det var några stenar i en åker. Stefan och Nettan kommer hem omkring 20:00 och vi äter Coop grillad kyckling till middag, Stefan och jag dricker finöl varje kväll nu, trevligt. Nettan dricker vin och Maria lättöl.

Fredag, regn/sol varmt

Jag vaknar 06:00 av att det regnar, går ut för att vinkla markisen. Det var tur för den hade börjat samla vatten. Frukost äts under markisen sedan packar vi ihop och lämnar campingen utan att ha badat i poolen. Vi börjar nu resan uppåt/hemåt och åker mot Gränna. På vägen stannar vi vid tre loppisar och köper saker. En loppis innan Jönköping är inrymd i en hel lada samt diverse containrar, där spenderar vi en hel del tid men gubben vill ha mycket betalt för sina väl medfarna saker. Det blir Bull lunch i husbilen bredvid den lilla brandstationen vid loppisen. Färden styrs sedan mot Gränna havscamping. Väl framme är alla hungriga och stämningen är dålig, vi pallar upp husbilarna på klossar så de blir raka och tar fram alla utemöblerna. Därefter kommer damerna fram till att vi inte riktigt borde stå där vi står, då blev stämningen ändå sämre. Efter omparkering, fika och kyld kyckling lättar stämningen upp och kvällen blir bra. Stefan, Rocky och jag cyklar till Coop och handlar, därefter grillar vi. Jag och Stefan får var sin stoor entrecote, vi lyxar till det med svamp, baconinlindad ananas, kyckling, och en grönsak som jag inte kommer ihåg vad den hette. Det blir en trevlig sista kväll med Stefan och Nettan medan barnen leker på lekplatsen

granna

Lördag, sol varmt

Vi tar en lugn frukost, damerna cyklar iväg och tittar på/handlar klänningar. Stefan och jag ser efter barnen. Därefter kommer Moa och hälsar på precis då vi håller på att packa ihop. Vi stannar vid ett par loppisar i utkanten av Gränna. De har bara tjocka grillkorvar till försäljning som inte barnen tycker om. Maria kommer dock på den eminenta iden att korvarna kan delas på mitten längs med och bli typ som vanliga korvar, därefter äter alla barnen korv. Det inhandlas en leksakslastbil till Tuva  och en till Rocky. Stefan köper en rakkniv. Sista stoppet blir sedan Dollarstore vid Mantorp igen, Nettan har ju pratat om Dollarstore i ett år sedan vi kom efter stängningsdax i Söderköping förra sommaren. GPS: en för oss till Mantorp över vackra grusvägar även om vi helst hade åkt e4:an. Framme vid Dollarstore tar vi fram stolarna och fikar på parkeringen, vi fikar lite för länge så vi nästan inte hinner med Dollarstoren innan de stänger. Rocky håller på att bli kvar i affären men han koms ihåg i sista stund. Vi tankar och sedan skiljs vi av från Stefan och Nettan, lite dystert som vanligt efter en mycket trevlig samvaro. När Stefan och Nettan åker hemåt kör vi till närbelägna Linköping och tar in på Linköpings camping, en liten trevlig camping även om den inte har samma semesterkänsla som exempelvis Gränna eller Varberg. Vi värmer rester till middag och Tuva  leker på lekplatsen. Under natten regnar och åskar det.

linkoping

Söndag, sol varmt

Efter frukost inne i  husbilen pga. getingar packar vi ihop och åker till flygvapen museet, GPS: en visar oss vägar vi inte visste fanns men fram kommer vi. Det är ett fint museum men Tuva  blev lite uttråkad och stressade på. Hon blev gladare när hon fick två leksaksflygplan. Efter museet åkte vi till Katrineholm för att överlämna saker till Sandra och Alex. Vi stannade utanför deras hus och fikade i tryckande värme. Därefter åkte vi vidare till Vingåker för att gå på outleten. VI tog in på Läppe camping vid Hjälmarens strand, vår plats hade sjöutsikt. Efter bad så åt vi grillad kyckling till middag. Tuva  och jag gav oss iväg på upptäcksfärd med cykel, vi hittade en sandwishglass i kiosken.

flygvapenmuseum

miniflyg

Måndag, sol varmt

Efter frukost var det uppbrott och dags värv Vingåkers outlet. Nu skulle jag hitta kostymbyxor efter ett års letande var tanken. Jag skulle även löpa rosarutiga shorts (Maria trodde jag skojade), badbyxor och en täckväst. Inget av detta hittade jag så jag var lite arg när vi åkte därifrån. Det sista stoppet blev i Enköping där jag köpte marmeladgodisar till min mor, Maria köpte kläder och husbilstillbehör. Omkring 16:30 anlände Hem och Tuva  fick springa in först för att säga hej till Ludde. Steffi hade gjort ett mycket bra jobb som hus vakt. Hela huset var städat, poolen fungerade och alla blommorna var vid liv. Det var en mycket bra semester med många vänner och fint väder.

/Fredrik

2,098 total views, 0 views today

Arkivet
  • Nya tag
      Det var varit lite bloggtorka här på bloggen i …
      2017/09/11
  • En utbränd Aspie
    “Människor är väldigt påfrestande. Det är därför så många i …
      2017/06/01
  • Rörig dag idag.
    I dag fick Fredrik sin andra kur av de två …
      2017/05/23
  • Mycket nu.
    Det är mycket nu.  Krisberedskap. Prepping. Cellgifter. Vår.   Jag flydde …
      2017/05/12
  • Hur finns man?
    “Säg till om jag kan göra något, jag finns här …
      2017/04/30
  • Ja e inte bitter…
    I natt gick en till av “mina” cancer-kollegor vidare. Eller hur …
      2017/04/29
  • No more
    Det var ju meningen att Fredrik skulle få sig en …
      2017/04/27
  • Snyggaste karln i stan
    Cytostatikan har ju den lilla biverkningen att håret faller av …
      2017/04/24
  • Party i kroppen
    Nu är det en vecka sedan Fredrik fick två olika …
      2017/04/20
  • Hulkmedel önskas
    I dag är kropp och själ väl synkade för en …
      2017/04/12
  • Mirakel tar tid
    Så var det gjort. Sammanlagt 4,5 timmars cellgiftdropp rakt in …
      2017/04/11
  • På tisdag är det dags
      Idag flödar ångesten fritt här i huset.  Om exakt …
      2017/04/04
  • Jag är i djup skuld
    Jag känner mig så här. Hela insidan är full av …
      2017/03/29
  • Nu är den slut
    Ja nu är den slut, energin. Det här inlägget har …
      2017/03/28
  • Dagens känga
    Dagens känga går till Mercedes Benz i Kista.  Fredrik fick …
      2017/03/24
  • Såklart de kånkar.
    Nu har ett köpcentrum gått i konkurs!  Underbart säger jag …
      2017/03/23
  • Som man bäddar får man ligga
    Hjärnan vaknade tillfälligt till liv och satte genast igång och kräva verksamhet. Den …
      2017/03/22
  • Hus till hästarna
    Tuva vill att pappa bygger ett sånt här hus till …
      2017/03/18
I menyn högst upp hittar du en länk till alla Kategorier. Inläggen där är sorterade i kronologisk ordning.