living in love and harmony..

Husbilssemester sommaren 2013

Fredag, 07/19, sol

Efter en hel del strul och förberedelser kommer vi äntligen iväg med den nya husbilen, en Solifer Action på 7,2 m med dubbelsäng fram och bak, markis, cykelställ, backkamera och enormt garage, nu fullproppat med ny sittgrupp, grill mm.

husbil
Nya husbilen

Vi åker söderut och det första stoppet blir Nyköping där vi fyller upp godislagret med en stor låda till vardera deltagare. Tuva passar på att äta en glass. Så småningom når vi fram till dagsmålet, Kolmårdens camping. Platserna med el är slut så vi får stå bland tälten. De tittar lite undrande på oss när Maria backar in den stora husbilen bland tälten. Till middag lagar Maria köttbullar och potatis, denna avnjuts med hemlagad brunsås och lingonsylt. Tuva sparkar sedan boll och leker lite innan sovdax.

Lördag, 20, sol

Efter frukost packar vi ihop och åker tillfälligt från campingen och parkerar id Kolmårdens parkering. Vi fyller Tuvas vagn med kläder och picknicksaker för att sedan gå in på parken. Det blir en lyckad dag. Tuva får krama Bamse och Vargen (något avvaktande), se på björnmatning, tigrar, elefanter mm. Det hon tycker är roligast under dagen är att få bli gungad i gungorna. Mot kvällen åker vi tillbaka till campingen. Nu har vi fått en riktig elplats bland husbilar och husvagnar, vi äter middag vid campingens restaurant och Tuva leker på lekplatsen och hoppar i en hoppborg. Efter middagen hittar hon en liten tjejkompis i en annan husvagn, de leker med Tuvas leksaker på en filt.

kramabamse
Krama Bamse

kolmardengunga
Bästa på hela Kolmården

Söndag, 21, sol

Efter frukost packar vi ihop och lämnar campingen, vi åker åter till Kolmården. Väl framme äter vi lunch på en grill utanför Kolmården, korv med bröd. Sedan går vi in på akvariet. Maria överaskas av att en apa hoppar upp på hennes axel, vi klappar rockor och Tuva får se levande haj och krokodil. Efteråt får hon en gossedjurs krokodil och haj. Efter Kolmården åker vi nedåt i landet, vi stannar i Kalmar för att fylla på matförrådet. Mot kvällen kommer vi fram till Trummenäs camping utanför Karlskrona, det är i stort sett mörkt när vi kommer och vi får en plats mellan två andra vagnar. Vi rapporterar nu till Stefan och Nettan var vi har hamnat för de ska ansluta under morgondagen med husbilen vi hyrde förra året

akvarium
Utanför Akvarium

Måndag, 22, växlande molnighet

Vi byter plats på campingen till en mycket bättre där Stefan och Nettan kan stå bredvid oss därefter badar vi i havet innan de kommer, Tuva gungas på gungor och vill aldrig sluta. Under dagen ansluter Stefan och Nettan, de har spenderat natten med att frikampa i Gamleby där vi fricampade tillsammans året innan. Nu ser vi att husbilen vi hyrde föregående år har blivit betydligt mer sliten men den håller fortfarande ihop. Vi badar igen allihop och barnen får prova sina nya flytsaker. Till middagen grillar vi. Det går inte att helt slappna av för Rocky som nu har börjat gå ger sig ständigt iväg på upptäcktsfärd och kan endast under omfattande protester föras tillbaka till husbilarna

efterkolmarden
Trummenäs Camping

badprylar
Badprylar

Tisdag, 23, sol

Vi tar båda husbilarna och beger oss till Barnens Gård.  Handlar först på Ica maxi, Nettan introducerar oss till deras buffesallad som vi sedan kommer äta många gånger. Först går vi och tittar på de små djuren och barnen kör eldrivna långtradare, Tuva blir jätte ledsen när en killing suger på hennes finger. Efter lunchsalladen går vi och badar, alla badar utom jag som vaktar kläder. Maria och Nettan åker vattenrutschbana, det ser man inte varje dag. Efter badet går vi till husbilarna och fixar till oss, äter vattenmelon och barnen får makaroner. Sedan tillbaka till Barnens Gård. Nu är det dags för gungor och hoppborgar, Tuva somnar i husbilen på vägen tillbaka

lastbil2
Bästa chaffisen

Onsdag, 24, sol

Efter att Stefan har diskat en timme packar vi ihop och åker uppåt. Vi stannar vid Ikea i Kalmar och äter lunch och shoppar. Därefter åker vi till Rafshavsuddens camping ovanför Kalmar. Vi får stå på en husvagnsplats och en tältplats och dela på el, vi parkerar husbilarna i mysig vinkel på samma sätt som i Karlskrona. Campingen är av den lite lugnare typen placerad på en udde ut i Östersjön.

Torsdag 25, sol

Maria och Nettan åker in mot Kalmar för att handla medan Stefan och jag stannar på campingen med barnen. Vi leker vid en lekplats på förmiddagen, lunch vid campingens restaurant och sedan bad och lek vid stranden. Vi tappar bort Rocky en gång men hittar honom efter ett tag, skönt att damerna är borta för de blir så uppspelta när sådant händer. Efter frukost är det mot all förmodan helekopterflygningsdax. Det kommer en helikopter till campingen och de som vill flyga kan skriva upp sig på en lista. Stefan och Robin flyger med helikoptern medan vi andra ser på. Tuva visar inget större intresse av att vilja flyga så det får vänta några år (om nu Maria går med på det då).

Fredag 26, sol

Nu är det avresedax från Kalmar, vi åker norrut och stannar i Gamleby för att fylla på matförråden, sedan fortsätter vi till Tättö camping brevid Loftahammar.  Vi kommer fram sent och alla elplatserna är slut men vi får två platser utan el på en smalare avsats, efter lite backande och fixande så blir det bra. Mysig plats bredvid en kanal med livlig båttrafik, barnen tittar mycket på båtarna. Tuva fångar in Rocky när han har rymt, utan sedvanliga protester från Rockys sida. Till middag äter vi grillat.

bat
Båtfantaster

rymmare
Rymmare infångad av polis

Lördag 27, sol

Efter frukost byter vi om till badkläder och lastar barnvagnarna för att sedan bege oss till campingens badstrand. Vi simmar och badar, Rocky leker vid strandkanten. Efter badet hoppar Tuva och Robin på studsmatta medan Rocky gungas i gungan. Därefter packar vi ihop och lämnar campingen och även Stefan och Nettan som ska bege sig hemåt för att återlämna husbilen.
Vi säger hejdå första gången,

Båda ekipagen  stannar sedan vid en mack för att handla och vila, där säger vi hejdå en andra gång. Vi stannar sedan vid dollarstore i Söderköping, de har dessvärre stängt för 15 min sedan, här säger vi hejdå en tredje och sista gång. Vi åker vidare upp till Malmköping för att gå på marknad, campingen är kuperad.  Vi är hungriga och det är dålig stämning men den blir som oftast bra efter maten. Det är livat med mycket alkohol och liveband på campingen. Jag går på upptäcksfärd med Tuva och hittar lekplats med gungor, Tuva blir lycklig som vanligt. Sedan sparkar hon runt på sin nya springcykel, det går jättebra och hon rullar med balans flera meter. Vi äter köttbullemackor till middag

Söndag 28, sol

Efter frukost går vi på marknad, grannarna som också ska till marknaden visar en genväg längs de smalspåriga järnvägspåren bredvid campingen. Under markanden inhandlas en mängd saker och vi är helt överlastade på vägen tillbaka. Vi köper mormorsbröd, kanderade jordnötter, marsipanmandel, strumpor, bil och ringar till Tuva, kläder, solglasögon och Maria får en massagedyna i tidig födelsedagspresent. Innan vi lämnar marknaden får Tuva ett åkband och hon åker kolmasken, elbilar, pariserhjul mm. Hon är mycket nöjd med dagen. Väl tillbaka på campingen så är den tämligen öde, endast fåtal kvar på kvällen då detta var sista marknadsdagen, trist känsla, som att festen drog vidare och vi blev kvar. Lärdomen är att man inte bör vara kvar sista kvällen på en marknad.

tivoli
TivoliTuva

Måndag 29, sol

Hemresan går förbi Enköping, där stannar vi till vid en husvagnsaffär och köper korgar och lampor, Tuva får leksaksbil efter en del tjat. Det blir den sista leksaken på et tag då damen nu fått alldeles för många saker och därmed en felaktig inställning till att få saker är normalfallet. Väl hemma är blommorna döda och huset jätte smutsigt, det blir skäll på husvakterna och en dags husstädning.

/Fredrik

2,119 total views, 0 views today

Arkivet
  • Nya tag
      Det var varit lite bloggtorka här på bloggen i …
      2017/09/11
  • En utbränd Aspie
    “Människor är väldigt påfrestande. Det är därför så många i …
      2017/06/01
  • Rörig dag idag.
    I dag fick Fredrik sin andra kur av de två …
      2017/05/23
  • Mycket nu.
    Det är mycket nu.  Krisberedskap. Prepping. Cellgifter. Vår.   Jag flydde …
      2017/05/12
  • Hur finns man?
    “Säg till om jag kan göra något, jag finns här …
      2017/04/30
  • Ja e inte bitter…
    I natt gick en till av “mina” cancer-kollegor vidare. Eller hur …
      2017/04/29
  • No more
    Det var ju meningen att Fredrik skulle få sig en …
      2017/04/27
  • Snyggaste karln i stan
    Cytostatikan har ju den lilla biverkningen att håret faller av …
      2017/04/24
  • Party i kroppen
    Nu är det en vecka sedan Fredrik fick två olika …
      2017/04/20
  • Hulkmedel önskas
    I dag är kropp och själ väl synkade för en …
      2017/04/12
  • Mirakel tar tid
    Så var det gjort. Sammanlagt 4,5 timmars cellgiftdropp rakt in …
      2017/04/11
  • På tisdag är det dags
      Idag flödar ångesten fritt här i huset.  Om exakt …
      2017/04/04
  • Jag är i djup skuld
    Jag känner mig så här. Hela insidan är full av …
      2017/03/29
  • Nu är den slut
    Ja nu är den slut, energin. Det här inlägget har …
      2017/03/28
  • Dagens känga
    Dagens känga går till Mercedes Benz i Kista.  Fredrik fick …
      2017/03/24
  • Såklart de kånkar.
    Nu har ett köpcentrum gått i konkurs!  Underbart säger jag …
      2017/03/23
  • Som man bäddar får man ligga
    Hjärnan vaknade tillfälligt till liv och satte genast igång och kräva verksamhet. Den …
      2017/03/22
  • Hus till hästarna
    Tuva vill att pappa bygger ett sånt här hus till …
      2017/03/18
I menyn högst upp hittar du en länk till alla Kategorier. Inläggen där är sorterade i kronologisk ordning.